Wednesday, June 13, 2007

Barat tidak ditentang pembaratan yang disanggah

Oleh: DR. SIDEK BABA

BARAT sebagai suatu entiti politik dan kebudayaan mengundang perspektif pendapat yang pelbagai. Barat sebagai fokus tamadun menggamit penerokaan faktor berbanding yang menarik. Islam tidak mengambil pendekatan anti Barat. Potensi melakukan dakwah dan mengembalikan manusia ke arah fitrah amat besar sekali.

Sehingga kini terdapat lebih 20 juta umat Islam di Eropah. Islamofobia di Eropah harus dilihat sebagai pertanda untuk warga Barat mengetahui apa itu Islam, bagaimana ia pernah lahir sebagai suatu tamadun dan mengapa Barat suatu ketika dulu terhutang ilmu kepada Islam.

Namun proses pembaratan perlu mengundang kewaspadaan umat Islam. Tamadun sekular Barat tegak atas asas membangun faham liberal dan sistem yang sekular. Ilmu dan juga fokus kemajuan lebih menumpu kepada sains dan teknologi dan wujud kecenderungan menolak agama sebagai asas empirikal.

Matlamat Barat ialah memakmurkan ekonomi atas asas kapitalisme yang mengutamakan pertumbuhan dan memaksimumkan keuntungan. Kekuatan ekonomi bakal menjana pembangunan sains dan teknologi dan akhirnya memperkasa senjata-senjata canggih untuk maksud dominasi dan hegemoni.

Apabila Barat tidak ditentang harus wujud usaha menggiatkan dakwah di Eropah. Pertentangan gereja dan saintis di zaman pertengahan, Islam tidak sempat meletakkan asasnya yang mantap di Eropah, kemelut sosial, keluarga dan individu yang parah, faham kebendaan dan individual yang sangat ketara. Semua ini adalah ruang-ruang yang sangat baik bagi Islam tumbuh dan subur supaya pencapaian sains dan teknologi dapat diimbangi dengan kepentingan nilai yang Qurani dan Islami yang boleh membimbing mereka ke arah hidup yang fitrah.

Kecintaan orang-orang Barat terhadap ilmu, tradisi pengkaryaan yang tinggi menghasilkan buku-buku baru, tradisi penyelidikan yang hebat, penghasilan penemuan-penemuan dalam sains dan teknologi, keutamaan kepada membangun modal insan merupakan faktor-faktor berbanding yang patut di pelajari. Darinya umat Islam dapat diperkasakan wibawanya dalam bidang ilmu Mengurus Sistem.

Umat Islam termaklum hebat dalam ritual dan hal-hal rohaniah yang bersifat intrinsik. Pengaturan sistem, penyusunan sumber, pemerkasaan modal insan berkualiti yang sifatnya holistik amat terbatas. Lalu umat Islam terbelenggu dan tidak mampu melakukan lonjakan dan kekal sebagai pengguna setia kepada citra Barat . Oleh itu Barat tidak harus dimusuhi secara melulu tetapi faktor-faktor berbanding yang bermanfaat bagi umat Islam harus diteroka dan dicari.

Penerokaan faktor berbanding di Barat pula jangan sampai kita terjebak dalam proses pembaratan sehingga kita hilang peribadi dan diri. Kekentalan akidah, kehebatan ibadah, pemahaman yang baik terhadap syariah, memperakukan kepentingan akhlak adalah asas terbaik untuk memahami ilmu dan tamadun Barat.

Terdapat kecenderungan generasi muda melihat Barat dengan kesegalaannya. Barat dilihat sebagai model maju dan tamadun. Perubahan yang dibawa oleh Barat dianggap mewakili zaman. Generasi muda dalam rasa rendah diri, belum lagi berjiwa merdeka, tidak faham keperluan tradisi dan agama menjadi pengagum budaya popular Barat. Akibatnya mereka terjebak dalam ketagih hiburan dan pengagum artis dan selebriti hingga menyebabkan kelupaan kepada jati diri sendiri.

Islam yang dilalui dan dipelajari tidak menimbulkan kesan penghayatan, hanya merupakan lintasan nipis dalam hidup dan akhirnya menjadi ketagih terhadap gaya hidup Barat yang asing dengan cara hidup Islami.

Generasi ini bakal rebah dalam belenggu pembaratan dan akhirnya menjadi penyumbang kepada faham materialistik dan hedonisme dan terus berada dalam amalan nafsu-nafsi yang menyebabkan dayatahan umat akan menjadi tiris.

Para remaja harus insaf bahawa banyak hal yang menyumbang dan boleh dipelajari dari Barat. Mengapa tidak dikuasai ilmu semasanya terutama dalam penyelidikan dan pengembangan. Penemuan-penemuan saintifik yang terkini, penghasilan teknologi canggih seharusnya meningkatkan minat generasi muda untuk menguasainya supaya akhirnya apabila dikembangkan dalam tradisi kita ia memberikan warna dan cita rasa baru yang ada dimensi nilai dan etika di dalamnya.

Dimensi nilai dan etika sewajarnya menjadikan ilmu mempunyai arah dan teknologi memberikan manfaat. Generasi muda tidak harus terbawa-bawa dengan fahaman bahawa teknologi adalah matlamat dalam kehidupan.

Teknologi dari sudut Islam selamanya alat. Matlamat yang terhasil, hasil adanya teknologi harus lebih murni dari itu. Di sinilah cabaran yang menunggu generasi muda Islam mengolah kembali aspek-aspek yang mekanistik supaya mempunyai nilai tambah rohaniah yang mampu mengangkat nilai guna ilmu dan teknologi bagi membangunkan peradaban insan.

Masanya sudah lewat untuk membiarkan generasi muda Islam terjebak dan dibelenggu oleh pengaruh budaya popular Barat yang tidak banyak memberi faedah kepada pembangunan generasi muda. Generasi muda Islam tidak saja memerlukan upaya berfikir yang tinggi tetapi dalam masa yang sama memerlukan tahap rohaniah yang meningkat di samping ketangkasan fizikal yang baik. Asas-asas yang fundamental ini amat diperlukan terutama dalam dunia pendidikan dan latihan.

Cabaran kini dan masa depan generasi muda tidak hanya bersifat intelektual tetapi berdepan dengan faktor-faktor moral dan akhlak yang sifatnya behavioral. Kemahiran berfikir tidak saja memadai untuk menjadikan mereka kreatif, inovatif kritikal, strategik dan lateral tetapi dalam masa yang sama generasi muda harus memiliki kualiti amanah, adil, jujur, telus dan tulus supaya dimensi keinsanan tetap teguh dan utuh.

Oleh itu menanggapi Barat dengan segala macam dimensi yang ada harus menjadikan generasi muda bersikap kritis supaya asas-asas yang baik dan bermanfaat diambil dan sesuatu yang boleh mendatangkan mudarat dihindarkan. Dalam masa yang sama generasi muda Islam harus ingat bahawa globalisasi yang sedang melakukan hegemoni mempunyai agenda tersendiri.

Dendam Salibiah yang masih wujud di kalangan mereka dan zionisme yang berkembang dalam berbagai bentuk adalah asas strategi melakukan deIslamisasi di kalangan umat khususnya di kalangan generasi muda. Sebab itu media cetak dan elektronik, cable tv dan astro, perisian, Internet dan laman web menggambarkan budaya hedonistik yang ketara seolah-olah nilai agama sudah tidak lagi menjadi sandaran hidup mereka.

Sebaliknya generasi muda Islam harus kenal asas tradisi Islam yang menampilkan kehebatan ilmu, budaya, seni dan hiburan pada zaman puncaknya. Harus ada kecenderungan di kalangan generasi muda mengkaji secara reflektif terhadap hal-hal tersebut.

Ia supaya wujud suatu keadaan di mana generasi muda amat berbangga dengan kehebatan tradisi tamadunnya dan dalam masa yang sama tetap terbuka melakukan adaptasi atau penyesuaian terhadap faktor-faktor ilmu dan tamadun yang bermanfaat dan menyumbang untuk manusia seluruhnya.

No response to “Barat tidak ditentang pembaratan yang disanggah”