Wednesday, March 14, 2007

Terlalu Islam umat tidak akan maju?

Oleh: DR. SIDEK BABA

ISU Islam sering menjadi isu yang kontroversial. Sebahagian orang-orang Barat merasa fobia atau takut kepada Islam. Islam diberikan pelbagai label. Ada yang menghubungkan Islam dengan pengganas, pelampau, fundamentalis dan agama yang jumud dan tidak sesuai dengan perkembangan zaman.

Tidak kurang juga di kalangan orang-orang Islam sendiri berpendapat terlalu Islam umat tidak akan maju.

Para remaja harus memahami isu-isu berbangkit dengan ilmu dan kebijaksanaan. Tanpa pemahaman yang telus, remaja bakal terheret sama untuk membuat tanggapan bahawa terdapat sesuatu yang negatif pada Islam.

Remaja harus dapat membezakan Islam sebagai agama dengan ajaran yang mendidik manusia menjadi baik dan berilmu dan berperanan mensejahterakan umat manusia. Remaja juga harus memahami bahawa penganut Islam mempunyai berbagai orientasi, tahap keilmuan dan pendedahan terhadap sejarah dan tamadun Islam menyebabkan kefahaman dan penghayatan Islam menjadi berbeza.

Fobia Barat terhadap Islam datang dari rejim Barat yang memerintah dan mempunyai kepentingan tertentu. Semacam ada dendam Salibiyyah terhadap Islam atau tekad zionis untuk melaksanakan protokolnya.

Al-Quran juga memperingatkan kita mengenai strategi musuh-musuh Islam yang sentiasa merancang untuk menghancurkan Islam sama ada ajaran mahupun imej umatnya. Strategi mereka memperkasa program-program media cetak dan letronik dengan budaya popular Barat merupakan salah satu strategi untuk menghancurkan akhlak dan pemikiran generasi muda.

Allah s.w.t. memberi jaminan bahawa seluruh tipu daya mereka akan di atasi dengan syarat umat Islam kembali menghayati Islam dalam erti kata yang sebenar.

Isu tentang pengganas, lebih merupakan label politik dan ketenteraan. Islam adalah agama sejahtera dan damai. Bila orang-orang Palestin dijajah buminya dan dihalau sebagai pelarian, sudah tentu wujud tentangan kerana mereka ada hak untuk hidup di negaranya sendiri. Orang-orang Palestin juga ada maruah dan perasaan. Apabila makna keadilan tidak lagi ada, hal asasi dinafikan, pencerobohan terus berlaku, penentangan adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan.

Begitu juga isu mengenai pelampau mempunyai akar sebab yang hampir serupa. Telah sekian lama negara-negara umat Islam dijajah, hak mereka dinafikan dan faham sekular dan liberal dipaksakan kepada mereka, menyebabkan wujudnya aliran dan kefahaman yang dianggap tidak selari dengan kehendak proses kemodenan yang menganggap sesuatu yang bersifat tradisi itu melampau.

Hal yang sama juga dihubungkan dengan isu fundamentalisme. Apabila Barat mengambil pendekatan anti agama dan anti Tuhan dalam sistem berilmu dan pemerintahan, sebarang aliran yang mendukung prinsip dan nilai agama yang tulen dianggap sebagai memutar jarum jam ke belakang dan ia dianggap sebagai kembali semula kepada fundamental atau perkara-perkara yang asas.

Adalah sesuatu yang logikal apabila umat Islam khususnya generasi muda ingin memurnikan pemahaman dan penghayatan Islamnya maka sudah tentu asas-asas yang fundamental menjadi sumber amalan mereka. Kerajinan mereka melakukan solat, kesediaan menutup aurat, bergaul dalam batasan yang dibenarkan oleh syarak, tidak terlibat dengan maksiat, benci arak dan pergaulan yang lepas bebas adalah perkara-perkara fundamental dalam ajaran Islam.

Lebih fundamental lagi ialah Islam mengajar tentang makna keadilan, amanah, kebijaksanaan, kesederhanaan, kejujuran , keikhlasan dan ketelusan supaya dalam hubungan sesama manusia ia menjadikan pedoman, prinsip dan amalan.

Mengapa timbul tanggapan negatif yang mengatakan bahawa menjadi terlalu Islam menyebabkan umat Islam tidak maju sedangkan menjadi umat Islam yang berilmu dan baik adalah penyumbang kepada kemajuan Islam itu sendiri. Ia tidak saja menyumbang kepada orang-orang Islam tetapi berfaedah kepada yang Bukan Islam.

Tentu ada sebab-sebab tersendiri mengapa puncak kemajuan Islam di Baghdad dan Andalusia suatu ketika dulu menjadi sumber rujukan dan ambilan ilmuan Barat untuk dijadikan sumber membangunkan Barat itu sendiri.

Kalaulah puncak kemajuan sains dan teknologi dalam Islam dianggap menjumudkan manusia dan menghalang faktor kemajuan tidak mungkin kitab-kitab Ibnu Sina seperti Qanun fit Tib diterjemah ke dalam bahasa Latin dan Ibrani dan menjadi sumber rujukan di Eropah dalam bidang ilmu perubatan berabad-abad lamanya.

Contoh yang terbaik bagi remaja ialah bagaimana Malaysia melaksanakan tekad memperkasa Islam menerusi membangunkan bank dan takaful Islam mengikut kaedah hukum syarak dan membangunkan universiti Islam antarabangsa bagi pelajar-pelajar Malaysia dan pelajar di seratus negara di seluruh dunia.

Menerusi sistem perbankan dan insurans Islam asas sistem kewangan Islam sedang terbina dengan baik, memberikan kesan kepada pertumbuhan ekonomi, memberi pilihan kepada umat mengenai sistem tanpa riba dan berjaya meyakini orang Bukan Islam bahawa faktor syarak memberikan asas kestabilan dan kemajuan dalam ekonomi.

Hal yang sama berlaku terhadap kemajuan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Umpamanya pelajar-pelajar antarabangsa yang sebahagian besar mereka tidak mahir bahasa Inggeris dan bahasa Arab akhirnya menjadi mahir menguasai bahasa tersebut. Bahasa Inggeris penting untuk menguasai ilmu pengetahuan berbanding dan bahasa Arab juga penting untuk memahami al-Quran dan Islam.

Pada masa yang sama UIAM menawarkan dua bidang ilmu dan pendidikan yang berjalan serentak. Pelajar yang mengambil bidang undang-undang awam diwajibkan mengambil bidang syariah dan sebaliknya. Pelajar-pelajar ekonomi dan pengurusan diajar juga tentang ilmu mengenai sistem kewangan dan perbankan Islam.

Hal yang sama juga berlaku di kuliah-kuliah yang lain menghubungkan ilmu dan tamadun Islam dalam pengajaran dan pembelajaran. Bayangkan pendebat-pendebat UIAM sering muncul sebagai pendebat terbaik di dunia, adalah gambaran bahawa mengamalkan prinsip dan ajaran Islam dalam sistem ilmu dan ekonomi negara tidak menjadikan umatnya jumud atau tidak maju.

Yang penting diinsafi oleh remaja ialah Islam para prinsipnya adalah agama damai. Konsep salama pada Islam itu membawa maksud sejahtera. Islam adalah agama dakwah dan tarbiah, mengajak manusia ke jalan yang makruf dan sentiasa bersedia mendidik manusia lain menjadi baik dan kembali kepada fitrah.

Ada ketikanya terdapat kes-kes orang Islam yang mempamerkan imej yang negatif. Ia tidaklah membayangkan ajaran Islam menganjurkan mereka berbuat begitu. Ada latarbelakang yang mesti difahami mengapa ia berlaku.

Islam tidak menolak kemajuan dan perubahan kerana ia adalah fitrah kehidupan. Tetapi kemajuan yang dianjurkan oleh Islam semestinya mengukuhkan lagi asas akidah, amalan ibadah dalam erti kata yang luas, landasan syarak yang harus dijadikan pedoman dan ikutan dan kekuatan akhlak yang menjadi rujukan dan teladan.

Asas ini bila dikembangkan dalam proses pengilmuan dan pendidikan ia bakal melahirkan generasi yang faham dan mampu memberikan perimbangan antara idealisme yang dibina dengan realiti yang menuntut cabaran strategik. Inilah cabaran remaja dan umat Islam sebenarnya.

2 Responses to “Terlalu Islam umat tidak akan maju?”

TyRa said...

tidak sabar rasanya utk melihat islam maju semula mengalahkan kuasa barat

Aryati Bakri said...

Islam telah lama maju dari Barat (terutama semasa menguasai Turkey, Andalusia, semua Asia Barat) dan juga laluan sutera. Sayangnya pemimpin Islam lalai semasa di Andalusia..tinggal sikit untuk mengusuai Eropah. Akhirnya putaran roda berakhir dan bermula kemajuan dicuri oleh Barat dan sehingga kini dunia memandang US sebagai bagai, walhal US adalah negara yang baru (wujud selepas perang kedua ke dunia). Malaysia ini lagi lama dr US. Perubahan utama adalah dari segi penguasaan teknologi. Aliran telah mula di barat, apabila teknologi tentera laut dapat dicipta oleh barat sedangkan pemimpin Islam di Andalusia telah leka dengan kekayaan mereka.